Rene Satink en Ron aan de Stegge over '23 & '24
We kijken terug op ’23 en vooruit naar het nieuwe seizoen met Team Manager Ron aan de Stegge en Technisch Manager Rene Satink.
Hoe hebben jullie het GP-seizoen ervaren?
Ron: Ja, positief. We hebben veel geleerd; het was het eerste jaar van de samenwerking tussen Resa Racing en Young Motion. Dit is goed bevallen, en gedurende het seizoen zijn we ook een ingespeeld team geworden. De zware blessure van Petr Polak was wel een dieptepunt.
Rene: Met Petr hebben we voor zijn ongeval wel een paar hele mooie Grand Prix gereden. Wanneer je in Frankrijk de hele manche in gevecht bent met een factory Husqvarna, Kawasaki en KTM voor een top 10 plek, dat is wel genieten ja.
In 2024 komt het team uit met 3 nieuwe rijders. Waarom?
Rene: We willen ons graag op 1 klasse richten omdat uitkomen in 2 klassen tijdens een GP-weekend voor best wel wat extra stress zorgt. Voor ons is dat de MX2 omdat we graag jong talent willen helpen. Helaas betekent dat dus dat we Mike Bolink en Petr niet iets konden aanbieden omdat zij op de 450 uit gaan komen.
Hoe zijn jullie bij deze 3 rijders gekomen?
Ron: Gedurende het jaar houden we alle resultaten bij, zowel tijdens nationale als internationale races, waarbij we vooral zochten naar rijders die ten opzichte van de vaste GP rijders goed mee konden komen. Dus top 20 snelheid met uitschieters naar top 15.
En eigenlijk probeer ik bij elke GP wel met meerdere jongens en hun families te spreken. Vooral om een beeld te krijgen van wat voor persoon het is maar ook of er goed te communiceren valt. Niet alle rijders spreken bijvoorbeeld goed Engels.
Dus het is een combinatie van snelheid, het type persoon, en of ons plan past bij wat een rijder naar op zoek is.
Waarom kiezen deze jongens voor jullie team?
Ron: Allereerst natuurlijk de financiën; een rijder als Sampo zou zonder ons niet in staat zijn om meerdere Grand Prix te rijden. Maar daarnaast is de (technische) ondersteuning wellicht nog wel belangrijker.
Rene: Wij zorgen ervoor dat de wedstrijdmotoren worden onderhouden en in topstaat bij de GP’s staan. Dat betekent dat een rijder bij de GP veel meer rust heeft. En na de GP thuis veel meer tijd heeft om uit te rusten en te trainen in plaats van de motoren zelf te onderhouden, iets wat ze als privateer wel moeten.
Wat verandert er naast de rijders verder?
Rene: Vorig jaar reden we met Yamaha en nu hebben we ervoor gekozen om het motormerk vrij te laten. Filip en Sampo rijden met KTM en Arvid met GasGas.
Ron: We merkten dat het erg lastig was om drie goede rijders op een Yamaha te krijgen. Veel rijders hebben bijvoorbeeld al ondersteuning uit hun land of regio van een motormerk en zijn dan niet beschikbaar. Dit geldt ook voor de huidige rijders die allemaal bij KTM Nordic onder contract staan. Al met al was het gewoon aantrekkelijker om het merk vrij te laten.
Was het als Yamaha-dealer een lastige keuze?
Rene: Natuurlijk geloof ik in Yamaha als merk, maar wij zijn als Resa Racing een ‘multi-brand’; we verkopen alle merken. Vanuit die gedachte vind ik het juist bij Resa Racing passen dat we met ons team met elk merk kunnen rijden.
Hoe ziet het programma eruit?
Rene: We gaan 8 Grand Prix met alle drie de rijders rijden, daarnaast zullen zij elk ook nog enkele extra GP’s rijden. Arvid wil bijvoorbeeld graag Sardinië rijden terwijl Sampo Letland gaat doen. De verwachting is dat ze alle drie ongeveer 10 Grand Prix zullen rijden.
Daarnaast staan het Zweeds en Fins kampioenschap en de Dutch Masters op het programma.
Ron: Met de netwerkclub zullen we begin maart een bedrijfsbezoek en teampresentatie hebben en in Lommel en Arnhem bij de GP zullen we met de trailer aanwezig zijn.
Daarnaast zullen we nog een trainingsmiddag hebben, maar dit wordt nog gepland.
Wanneer is het seizoen geslaagd?
Ron: Qua resultaten is het doel eigenlijk dat alle drie de rijders elke GP presteren zoals Petr dit afgelopen jaar ook deed: Telkens voor de punten meedoen met af en toe een uitschieter naar boven.
Rene: Ja, en dan hopelijk een paar keer er goed bij zitten en een top 10 kunnen halen. En verder natuurlijk blessurevrij blijven.